Spavings.

I ett möte häromdagen diskuterade vi strategier för att öka försäljningen på en artikel. Skall vi ha en kampanj och sänka priset med X antal % eller skall vi kanske sänka det ordinarie priset permanent och kommunicera det på ett bra sätt till kunderna?

Hur tror ni det blev? Kampanj förstås! Även om priset skulle bli detsamma i de två alternativen ovan kommer vi sälja betydligt fler om kunden tror att den sparar pengar.

Rubriken idag är spavings. Spending + saving = spaving. En spaving kommer i många former. % rabatt, tag 3 betala för 2, få en på köpet, handla för 200 kr och köp kaffe för 20 kr paketet och så vidare. Tricken är många och de fungerar. Kryddar vi det vanliga köp-pirret med en bra deal kommer många människor trilla dit och köpa produkten - även om de inte just behöver den.

Som vanligt försöker vi utnyttja dessa rabatter och kampanjer till vår fördel men det har inte alltid varit så. Låt mig presentera en spaving från förr och en nutida spaving:

Spavings från förr. Flos Parentesi lampa. 500 kr rabatt. Ligger i garderoben. Kostade "bara" 2000 kr.

En nutida spaving. Köp 6 för 69 kr. Ord: 83,4 kr för 6 st.

Vi gillar rabatter och kampanjer. Köper man saker efter behov och gör medvetna val enligt denna metod kan man vara säker på att inte hamna fel.

En annan bra metod för att inte trilla dit och köpa onödiga saker är att faktiskt spara undan summan som "sparas". En spaving blir då en riktig saving samtidigt som köpinpulsen kanske mildras. The Lady in Black har skrivit ett bra inlägg om detta. Kanske kan man använda den där Dreamsappen som alla talar om till detta för att göra det enkelt?

Hur ser ni på spavings?

Kommentarer

  1. Jag pallar inte riktigt att aktivt leta efter spavings, men hugger gärna på erbjudanden på saker vi förbrukar när det dyker upp. Exempel är att vi nästan uteslutande handlar mat på Willys. Där köper vi en hel del på kort datum eller spaving. Det brukar resultera i minst 10% rabatt på totalsumman. Det är rätt gött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har lite go to spavings. Havremjölken är klockren och de däringa superstora ostarna som ser ut som en huggkubbe (typ 49 kr kilot). Kaffe är också en sådan sak där vi brukar passa på. Annars är jag en jämförelseprisslav.

      Radera
  2. Min strategi är nog rätt mkt spavings ändå, vem gillar inte att ha ett riktigt stockpile av diverse förbrukningsvaror och hushållsartiklar i källaren?? Ost på huggkubbe för 49:- kg kan inte jag motstå i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missförstå mig rätt. Jag gillar spavings - det skall dock inte vara som de spavings vi ägnade oss åt förr (Floslampan tex). Spontanköpa en lampa för 2000 som är nedsatt från 2500 och som nu ligger i garderoben sedan 1,5 år tillbaka och väntar på att bli uppsatt. Rätt spavings är bra.

      Radera
    2. Bra ord! Undrar om "erbjudandet" om gratis piggelin till barnen om en tankar fullt på viss bensinmack kvalar in? Det är ett (en?) spaving jag aldrig förstått - en får den billigaste klassen mot att spendera uppemot tusenlappen. Ändå återkommer det år efter år så måste vara tillräckligt många barn som hör reklamen och börjar tjata.

      Radera
  3. Om du inte tänker använda Floslampan kan du väl sälja den på blocket och minska kostnaden, dvs få tillbaka lite av det du lagt ut.
    Om något legat undangömt i en garderob i mer än ett år så kanske det inte är speciellt sannolikt att prylen kommer att användas alls

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. Nu vill jag använda den och får nock ta mig i kragen och sätta upp den. Annars blir det som med allt annat vi har liggande - det åker ut på försäljning.

      Radera
  4. Hej!
    Mycket intressant att hjärnan fungerar på detta sätt.
    Vi försöker köpa saker som vi behöver och går att frysa in eller torrvara som håller länge. Är den en bra rabatt på det så kan det bli ett helt gäng som åker med hem.

    Elgiganten körde väl "cykel på köpet" med Dogge ett par svängar 😂

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg